A stroke megelőzése: 7 dolog, amivel megelőzheted az agyvérzést

cikk cover small

Mit lehet tenni a stroke megelőzése érdekében? Az életkor előrehaladtával egyre fogékonyabbá válunk az agyvérzésre, de az is rizikófaktor, ha a családban előfordult már édesanyánál, édesapánál vagy más közeli hozzátartozónál.

Az életkor és a családtörténetét sajnos nem változtatható meg, de sok más kockázati tényező kezelhető – ha időben megismerjük őket. Ha tudjuk, hogy egy adott tényező árt az egészségünknek, és hajlamosabbá tesz minket a szélütésre, akkor időben lépéseket tehetünk a veszélyek enyhítésére.

Hogyan lehet megelőzni a stroke-ot?

Íme hét módszer, amivel ma elkezdhető a kockázatok kezelése a stroke elkerülése érdekében.

1. Tartsd alacsonyan a vérnyomásodat

A magas vérnyomás rendkívül veszélyes tényező: megduplázza vagy akár megnégyszerezi a stroke kockázatát, ha nem kontrolláljuk. A magas vérnyomás a legnagyobb mértékben járul hozzá a stroke kialakulásához férfiaknál és nőknél egyaránt. A vérnyomás folyamatos figyelése, valamint magas eredmény esetén annak kezelése által lehet a legtöbbet tenni az érrendszerünk egészsége érdekében. Ha lehetséges, tartsuk 120/80 alatt a vérnyomást.

A pontos és megbízható méréshez használj professzionális vérnyomásmérőt! A Pic Easy Rapid gyors, kényelmes és klinikailag hitelesített eszköz. Részletekért kattints ide!

02p verny
A Pic Easy Rapid gyors, kényelmes és klinikailag hitelesített eszköz. Részletekért kattints ide!

2. Diétázz!

Az elhízás és szövődményei (beleértve a magas vérnyomást és a cukorbetegséget) növelik a stroke esélyét. Ha túlsúlyos vagy, akkor már akár 4-5 kg elvesztésével is jelentős hatásokat lehet elérni. Próbálj meg legfeljebb 1500-2000 kalóriát enni naponta (az aktivitási szinttől és a jelenlegi BMI-től függően).

3. Edz többet!

A testmozgás hozzájárul a fogyáshoz és a vérnyomás csökkentéséhez, de önmagában is fontos szerepe van a stroke megelőzésében. Mérsékelt intenzitással, de érdemes a hét legalább öt napján edzeni. Mondjuk ha csak lehet, használd a lépcsőt a lift helyett.

4. Ne igyál alkoholt, vagy csak mértékkel!

Egy kis alkoholfogyasztás még rendben van. Kutatások szerint ha körülbelül egy italt fogyaszt naponta, akkor a stroke kockázata még viszonylag alacsony. Ha lehet, válaszd a vörösbort, mert rezveratrol tartalmaz, amely megvédheti a szívet és az agyat.

5. Figyelj oda a pitvarfibrillációra!

A pitvarfibrilláció a szabálytalan szívverés egyik formája, amely vérrögöket képez a szívben. Ezek a vérrögök az agyba kerülhetnek, és ott stroke-ot okozhatnak. A pitvarfibrilláció csaknem ötszörös stroke-kockázattal jár. Ha olyan tüneteid vannak, mint heves szívverés vagy légszomj, akkor keresd fel az orvosodat vizsgálat céljából.

6. Figyelj oda a vércukorszintedre!

A magas vércukorszint idővel károsítja az ereket, így nagyobb valószínűséggel alakul ki alvadék bennük. Diétázz, mozogj és ha kell, használj gyógyszereket, hogy a vércukorszinted az ajánlott tartományban maradjon!

7. Hagyd abba a dohányzást!

A dohányzás többféleképpen is felgyorsítja az alvadék képződését. Sűrűbbé teszi a véredet, és növeli az artériáidban a plakk felhalmozódását. Az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás mellett a dohányzásról való leszokás az egyik legfontosabb életmódbeli változás, amely segít jelentősen csökkenteni a stroke kockázatát. Kérj tanácsot az orvosodtól a leszokással kapcsolatban, vagy használhatsz dohányzásról való leszokást segítő segédeszközöket, például nikotin tablettákat vagy tapaszokat. Fontos, hogy ne add fel! A legtöbb dohányosnak több próbálkozásra van szüksége a leszokáshoz. Minden kísérlet egy lépéssel közelebb visz a szokás sikeres legyőzéséhez!

Forrás: Harvard

Scroll to Top